Fruktansvärda grejer – som ingen får veta

Titel: Pojke av trä
Författare: Martin Olzak
Förlag: Raben & Sjögren
191 s, 9+

För några år sedan läste jag alla böckerna i serien om Jack. Då menar jag den serien som börjar med Trolldom i Gamla stan av Martin Olczak. Jag tyckte de var otroligt bra, välskrivna, spännande och perfekta att högläsa. Mina egna barn var i helt rätt ålder när dessa böcker kom och de satt gärna och lyssnade på bok efter bok i serien. Vilka härliga lässtunder!

Därför blev jag mycket nyfiken när jag läste om Martin Olczaks nya serie Fruktansvärda grejer. Jag förhandsbeställde boken och började läsa den direkt när den kom för några dagar sedan.

Jag blev inte besviken! Tvärtom! Pojke av trä är ytterligare en spännande, smart och välskriven bok av Martin Olczak. Denna serie vänder sig till lite äldre barn, mellanstadiet är en lagom ålder för boken.

Huvudpersonerna Hedda och Felix går i sexan. Hedda är ensam och lite mobbad. Hennes räddning är att hon gömmer sig undan med sina böcker på skolbiblioteket på rasterna. En dag kommer Felix in, Felix tillhör de “coola gänget” och Hedda undrar vad han gör på biblioteket. Han verkar vilja Hedda något och innan skoldagen är slut har Felix lagt en lapp på Heddas bänk. Där står det: Möt mig bakom gympasalen. Ikväll kl 7. Säg inte till någon. / F

Vad vill Felix? Hedda tror inte det är sant. Hon och Felix har gått i samma klass i sex år och aldrig pratat med varandra. Och nu vill han träffas! Hedda och Felix möts, Felix är stressad och vill att Hedda ska följa med honom hem snabbt (innan hans föräldrar kommer hem). När Hedda kommer hem till Felix och får se vad som finns i hans garderob blir hon minst sagt FÖRSKRÄCKT!

Pojke av trä är mycket drivet skriven. Det är cliffhangers i vart och vartannat kapitel. Man vill hela tiden läsa mer. Det är två olika berättelser på helt olika plan. Dels den övernaturliga berättalsen om varelsen som finns i Felix garderob. Dels är det en berättelse om utanförskap och att inte våga stå för den man vill vara, det här är nog något som många barn och ungdomar funderar på.

Framförallt tycker jag att Pojke i trä är en hyllning till våra klassiska barn- och ungdomsböcker! Hedda älskar böcker och många titlar omnämns och finns med i berättelsen. Boken är även en parafras på Cornelia Funkes bok Bläckhjärta. Ni som läst Bläckhjärta kommer kanske ihåg att en av bokens huvudkaraktärer hade en förmåga att kalla fram bokkaraktärer till verkligheten. Det är ungefär vad som händer i Pojke av trä. Någon (vem?) kan LÄSA FRAM bokkaraktärer…

Det kommer sex delar i serien Fruktansvärda grejer som ingen får veta. Pojke av trä är första oavslutade delen. Snälla, ge ut del två, Bokstäver av blod, snabbt! Jag vill veta hur det går för Hedda, Felix och allt det märkliga som händer runt dem!