Månadens tema: Barn löser fall/mysterier

I böckernas värld är det spännande att läsa om mord, mystiska händelser , faror och olyckor. Enligt en undersökning som genomfördes av av Nextory 2020 vill så många som var tredje vuxen läsare läsa eller lyssna på en deckare eller kriminalroman. Även bland barn är deckare och spänningsromaner en populär genre. De som läses mest på de skolor som jag arbetar på förutom “Lassemaja” serien av Martin Widmark är Torsten Bengtssons serie “Splej” och Petter Lidbecks serie med Signe Holm som en av huvudkaraktärerna.

Jag vill tipsa om några fler serier. Till exempel “Cirkus deckarna” av Dan Höjer. Den finns att läsa med olika textomfång och riktar sig åt de yngre läsarna.

Serierna handlar om samma barn , tvillingarna Kaspar och Katinka. De är de stora stjärnorna på Cirkus Pommery. Sammanlagt finns det över 30 böcker om cirkustvillingarnas äventyr. Som ni förstår är de inte bara duktiga cirkusstjärnor utan även mästare på att lösa olika mysterier. Gillar man Dan Höjers böcker finns även serien “Arkeolog deckarna” och den nya serien “Spökarkivet ” för de som är några år äldre.

Serien “En Clue deckare ” är skriven av Jørn Lier Horst. Serien som heter CLUE gör det för att karaktärerna som löser fallen deras förnamn Cecilia, Leo, Une och Egon (hund) blir just CLUE som betyder ledtråd på engelska. Miljön är förlagd till Skutbukten i Norge. Det finns 4 delar hittills i serien som är översatta till svenska. Cecilia bor med sin pappa på pensionatet Pärlan som han driver. Hennes mamma har drunknat under mystiska omständigheter får vi som läsare veta och kanske får du som väljer att läsa serien veta vad som egentligen hände med Cecilias mamma? Horst skriver deckare för såväl barn som vuxna. För de yngre finns serien “Dubbeldeckarna” ” Clue deckarna” har barn mellan 9-13 år som målgrupp. Den här serien är också mycket utlånad.

“Det spökar på Smögen” är skriven av Anna Ihren som precis som Horst skriver deckare för vuxna. Detta är Ihrens debut som barnboksförfattare. Stella och John driver tillsammans en detektivbyrå på Smögen. Serien riktar sig till barn mellan 9-12 år för de som kommit en bit på väg i sin läsning. Stella och John lär känna varandra på Smögen i den första boken ” Mysteriet med den försvunna guldskatten” Det är en sann berättelse om fartyget Sankt Annas skatt som sjönk 1837 som det fiktiva fallet delvis baseras på. Jag har fått positiv feedback av elever som vill att jag ska köpa fler delar i serien.

Filmtips : Som barn älskade jag serierna “Kullamannen ” och Kråkguldet” som jag tyckte var så läskiga att jag knappt vågade att titta! Idag kan barn följa de otroligt omtyckta karaktärerna Lasse och Maja i Valleby även på film. På SVT play finns serien “Pepparkornen” som utspelar sig i Hamburg. En annan spännande tv-serie är “MI High ” som handlar om barnagenter som har ett hemligt högkvarter under sin skola.