Förintelsens minnesdag

Vi får aldrig glömma!

Idag, den 27 januari, är det förintelsens minnesdag. Det uppmärksammas på olika sätt i Sverige och runt om i vår värld. På många bibliotek och skolbibliotek ordnas miniutställningar med aktuella böcker i ämnet.

Så här ser det ut på en hylla på Tolvåkerskolan idag och några dagar framöver:

Lite senare under våren läser alla elever i klass 8 på skolan en bok som handlar om andra världskriget och eleverna läser fakta om kriget på SO-lektionerna. Att diskutera om andra världskriget (och även andra ämnen) utifrån skönlitterära böcker brukar bli mycket bra. Förra året var jag med i elevgrupper som bl a diskuterade Ulrike och kriget och Pojken på bergets topp. Dessa diskussioner blev mycket bra!

Forum för levande historia har mycket bra information och material för skolor på sin sida. Klicka dig in där!