Vi är bara inte vänner längre

Titel: Vi är bara inte vänner längre
Författare: Alexandra Dahlberg
Förlag: Gilla böcker
224 s, Passar från 12 år

Amanda går i åttan och hennes liv går numera ut på att hålla sig undan och inte märkas. Före högstadiet var livet bra, nu har hennes röst tystnat. Amandas gamla bästis från mellanstadiet, Lejla, stortrivs på högstadiet men Amanda och Lejla hänger inte längre. Amanda hänger nu med Jennie som kom in i klassen någon gång på hösten i sjuan.

“Så du är den alla undviker i den här klassen?” Hennes plötsliga och raka fråga gjorde att jag svarade ärligt utan att tänka efter. “Jag antar det.” “Perfekt.” Hon nickade sakta och la upp sina böcker på bordet framför sig. “Då förutsätter jag att du är den vettigaste around here.””

Sedan dess är det Amanda och Jennie mot resten.

Amandas stora intresse är musik och sång. Hon sjunger mycket hemma för sig själv och en dag är det plötsligt dags att sjunga på musiklektionen. Klassen är indelade i grupper och Amanda ska sjunga i sin grupp. Amanda är nervös och först får hon knappt fram något men efter ett omtag går det riktigt bra. Amanda får beröm från musikläraren. Det som sedan händer känns helt overkligt. Tami, klassens coole kille med eget band vill att Amanda ska komma och öva med hans band!

Amanda vet inte vad hon ska tro, driver han med henne? Hon går iallafall till muskiksalen efter sista lektionen för att se om Tami verkligen menar allvar.

Vi är bara inte vänner längre är en mycket bra berättelse som utspelar sig på “tuffa” högstadiet. Berättelsen belyser problem, mobbing, utanförskap men också lösningar och utvägar.

Och boken handlar framförallt om att våga tro på sig själv!