Semesterläsning för en bibliotekarie

Även jag har varit på semester, men mest hållit till i vackra berg och på ståtliga slott. Inte en enda bokhandel är besökt… Däremot läste jag en ungdomsbok på flyget, Ett hål om dagen av Louis Sachar. En fantastisk berättelse om Stanley Yelnats som på grund av olika omständigheter finner sig på Camp Green Lake, ett ungdomsfängelse mitt ute i öknen. Han är naturligtvis oskyldig, all otur som förföljt familjen genom generationerna skylls på deras satans förbaskade gristjuvusling till far, farfar, farfars far eller, som i Stanleys fall, farfars farfar.

Staley hade naturligtvis inte stulit de där gympaskorna, han råkade bara som vanligt vara på fel plats vid fel tillfälle och utan någon betänketid fick han välja mellan fängelse och Camp Green Lake. Han hade aldrig varit på något läger, så han valde Green Lake. Det fanns varken något grönt eller någon sjö vid Camp Green Lake. Det fanns en stor öppen sandslätt där det en gång för länge sedan hade legat en sjö. Nu fanns det som sagt sand och i sanden fanns det hål, massor med runda hål, 1, 5 meter djupa och lika stora i diameter. Varje dag skulle Stanley och alla de andra killarna på lägret gräva ett nytt hål. Varför? “Om man tar en dålig kille och och tvingar honom att varenda dag stå under den heta solen och gräva ett hål, så kommer det att göra honom till en bra kille.” Eller så är det för att Chefen letar efter något Intressant, något som sägs finnas där under den uttorkade sjön.