Tjejer och fotboll i bokens värld

Får jag presentera fotbollstjejerna Alice, Elina, Terese och Dani.

Alice har två stora intressen som tar all hennes tid. Hon spelar fotboll i LAIK och tvärflöjt i flöjtkören. Sommarlovet närmar sig och hon ser framemot sitt bästa sommarlov någonsin. Hennes lag ska delta i Gothia Cup! Hela laget ska åka tillsammans till Göteborg och möta lag från olika länder. De ska dessutom gå på Liseberg. Åh vad roligt det kommer att bli ! Men det blir inte så lätt och roligt! Alice musiklärare har anmält flöjtkören till att vara med och uppträda under en kulturvecka och det är samtidigt som Gothia Cup! Alice ställs in för ett svårt val. Hur ska Alice välja? Och vem kommer hon att svika? Eller löser sig allting till slut ändå? ( Hcg)

Elina älskar fotboll och nu är det dags för sommarfotbollsskola. Men fastän fotboll är det bästa Elina vet börjar hon att må dåligt och orkar inte delta som hon brukar. När Elina till slut besöker en läkare får hon veta att hon har fått diabetes! Hur ska det nu gå med hennes dröm om att bli fotbollsproffs? Vad ska de andra i laget säga? Kan man sova över på pyjamasparty? Det är mycket som Elina funderar över. Men det gäller att inte ge upp sina drömmar! Det blir kanske annorlunda men det gäller att inte ge upp för ingenting är omöjligt. (Hcf)

Tereses är en tjej som tar hand om sina akvariefiskar, umgås med kompisar och spelar fotboll. Det är Tereses pappa som är lagets tränare. En dag efter träningen får laget veta att de blivit bjudna till Västerås för en träningsmatch och att de ska få åka på läger. Allt borde vara spännande, roligt och helt fantastisk om det inte vore för Tereses sjukdom. Den som gör att mamma är överbeskyddande, lärare övervakar henne på rasterna ( de försöker göra det smidigt) och att hon måste ta medicin morgon och kväll. Terese har epilepsi. Ska hon missa lägret ? Eller hittar föräldrarna en lösning som gör att hon kan delta i alla fall på matchen? ( Hcg, Lättläst)

Dani är avstängd för hon har fått rött kort. Dani älskar att spela fotboll! Som tur var har Dani gått en domarkurs och kan döma matcher medan hon är avstängd. Efter en match hon har dömt ska hennes “eget” lag spela. Men domaren dyker inte upp och Dani blir tillfrågad om hon vill döma. Dani gör en bra insats. Hon dömer straff men till vilket lag? (Hcg, lättläst)