Det är nu det gäller

Titel: Det är nu det gäller
Författare: Mats Berggren
Bokförlaget Opal
115 sidor
Passar för 12-15 år

Det har varit mycket fokus på Mats Berggren på Tolvåkerskolan under våren. Berggren var här i april på författarbesök i kombination med skrivarskola. Han träffade då alla klasserna i nian vid tre tillfällen. När han rest hem igen fortsatta han arbetet med att läsa elevernas texter och ge varje elev personlig feedback.

Berggren berättade att han hade en alldeles ny bok på gång. Den kom ut för några veckor sedan och nu har jag hunnit läsa den. Boken heter Det är nu det gäller och några av karaktärerna (Nalin, Daniel och Abdi) från hans tidigare böcker finns med.

Till Nalins skola kommer tre ungdomar som är mycket engagerade i miljöfrågan och klimatkrisen. Nalin blir intresserad både av miljöfrågan men också av en av killarna, Mattias, som håller i föredraget. Detta funkar naturligtvis inte alls i hennes familj. Om hennes föräldrar ens får reda på att hon pratar med en svensk kille får hon problem. Men Nalin vill gärna vara med i den stora miljödemonstrationen…

Berggrens böcker brukar börja med en uppseendeväckande och intressant mening. Så är det även i denna bok, hör bara här: “När Nalin gick med klassen in i aulan för att höra på ett föredrag om klimatfrågan visste hon inte att hon snart skulle känna den första skakningen från något som skulle bli en jordbävning i hennes liv.”

Med Det är nu det gäller så levererar Berggren ännu en bra bok för högstadiet. Han skriver engagerat både om klimatkrisen och om problem som en del av våra invandrarungdomar ställs inför med kulturkrockar mellan deras föräldrars uppfattning och den svenska kulturen.

Berggrens böcker är spännande och intressanta på ett lagom antal sidor (inte för många)!