Hovedbiblioteket Deichman Bjørvika i Oslo

För två år sedan, mitt under den värsta pandemin, invigdes det alldeles nybyggda, storslagna och futuristiska stadsbiblioteket centralt mitt i Oslo! Tack vare ett stipendium från Skolbibliotek Syd har jag och min kollega Ninni Malmstedt varit på besök i Oslo och Deichman Bjørvika nu i veckan.

På sex våningar och 10 000 kvm samsas bokhyllor med tillfälliga konstutställningar, studieplatser, härliga barnvänliga upplevelserum, scener, mysfåtöljer, bokningsbara symaskiner, ljudstudios, samlingsplatser, café, konferensrum, utställningslokaler och mycket mycket mer. Överallt bildas “rum i rummet” för olika bokavdelningar eller aktiviteter. Ett genomgående “tänk” vad det gäller information, ljudisolering, flöde och logistik gör att stället, trots nog nästan tusen personer på plats under de timmarna vi besökte biblioteket inte alls känns rörigt, högljutt eller institutionellt. Tvärtom, de olika våningarna inbjuder till att stanna till, slå sig ner i lugn och ro och ta del av vad som erbjuds i just den hörnan (som nästan kan kännas som någons vardagsrum).

Hovedbiblioteket Deichman Bjørvika är just som man hör på namnet Oslo folkbiblioteks stora huvudbibliotek. Bokhyllor med böcker är närvarande överallt i biblioteket och samlingsrum för bokuppläsningar eller författarbesök finns på flera platser. Att Deichman Bjørvika även är ett hus för all möjlig kultur, inte bara litteratur märks HELA tiden och överallt. Vid vårt besök svävade det fantastiska konstverket “Hundra färger” i husets mitt, väl synlig från alla våningar. Det finns utställningsytor på alla våningar och konstverken byts ut emellanåt och ett nytt uttryck (eller intryck) adderas. På Deichman Bjørvika finns rum såväl för ljudproduktion, poddsändningar, syworkshops och 3D-printing. Kultur är ett vidgat begrepp och på Deichman har man även siktet inställt in i framtiden med den fysiska och filosofiska platsen “The future library”. “The future library” är både ett stilla rum, ett litet runt rum med plats för endast några få besökare, helt byggt i trä på den översta våningen på Deichman Bjørvika . “The future library” är också en skog i Nordmarka strax utanför Oslo där det år 2014 planterades tusen träd. Denna skog kan man besöka för att se hur träden växer centimeter efter centimeter. Om hundra år får man hugga ner träden och de ska då bli papper till texterna i bokantologin 2114, som också tillhör “The future library”. En text ska skrivas varje år av någon känd författare, Margaret Atwood startade år 2014 med den första texten (som förseglades och murades in i det stilla rummet på Deichman Bjørvika).

De hundra texterna i “The future library”, där många av författarna inte ens är födda ännu kommer alltså att ingå i antologin som ska tryckas upp på papper från träden i Nordmarka år 2114. En svindlande men mycket fin tanke!

Deichman Bjørvika är ett fantastiskt bibliotek, litteratur- och kulturhus. Väl värt ett besök!