Illustrationer i böcker för äldre läsare

En trend som jag har noterat är att illustrationer i böcker förekommer mer och mer även i böcker för de äldre eleverna. När min karriär som bibliotekarie startade så förekom illustrationer, förutom i bilderböcker då såklart, framför allt i “Börja läsa böcker” och de lite mer lättillgängliga Hcfböckerna till exempel Lasse-Maja och böckerna om Sigge. Om någon elev då önskade en bok för 9-12 år, med bilder, så var det ganska svårt. Så är inte fallet numera. Många Hcgklassade böcker innehåller illustrationer, och flera i färg. Även i böcker för ungdomar så förkommer numera illustrationer i olika grad, så numera är det lättare att tillgodose elevers önskemål om böcker med bilder.

Det visade sig att jag inte är den enda som noterat denna trend. Jag fick frågan om jag ville delta i Babbelpodden och prata om just detta, utifrån min erfarenhet som skolbibliotekarie. Babelpodden är en podd om barn och ungdomslitteratur och görs av två författare, Charlotte Cederlund och Emma Andersson. I förra säsongens sista avsnitt intervjuades Elisabet Östnäs som håller på att skriva serien om Asynja, där bilderna av Lina Neidestam har en lika framträdande roll som texten. En sådan fråga kan en ju inte tacka nej till, så det gjorde jag gärna. Avsnittet kan du lyssna på här! Lyssna gärna på fler avsnitt, det sägs många klokskaper i den podden!