Bläddra efter
Etikett: spänning

Den nya fienden?

Den nya fienden?

I vår har det kommit två böcker som handlar om getingar. Där getingarna är den onda som sprider smitta eller oro. För några månader sedan skrev Lena om Zombiefeber, som är första delen av en ny trilogi av Kristina Ohlsson (som också skrivit Glasbarnen mfl.)
http://biblioteksbubbel.blogspot.se/2016/03/zombiefeber.html

Nu har jag läst Boet av Kenneth Oppel. Den är 9-12-års-klassad, men jag tyckte den passade även mig som vuxen. Och den var riktigt obehaglig. Kanske tycker jag att den är obehaglig just för att jag är vuxen och ser andra saker i den där historien än den egentliga målgruppen. När jag satte mig för att läsa igår kunde jag inte släppa den. Min man försökte prata med mig, jag läste. Solen gick ner och det blev mörkt i rummet, jag läste. Klockan blev läggdags, jag läste. Inte förrän boken var slut kunde jag lägga den ifrån mig, med en riktigt olustig, men samtidigt härlig, känsla i kroppen. Jag hade verkligen gått in i den där berättelsen och slukläst.

Det är en riktig getingsommar. Redan tidigt på sommaren surrar de överallt och de ser inte riktigt ut som vanligt. De är större och liksom bleka, nästan vita. Steven har fått en lillebror, men allt står inte rätt till med honom. Föräldrarna åker i skytteltrafik till sjukhuset med honom för att ta reda på vad som är fel och värmen ligger som ett lock över hela stan. En dag blir Steven stucken av en geting, han svullnar upp och måste till sjukhus för behandling. Det visar sig att han är allergisk. I samma veva börjar han drömma märkliga drömmar. Han har alltid haft väldigt verkliga drömmar, som ofta skrämt honom rejält, men den här gången är det annorlunda. Det är som en stor vitskimrande och lysande varelse, en ängel tror Steven, som pratar med honom och berättar att de ska hjälpa honom. Att de ska lösa problemet med lillebror och att allt kommer bli bra. Drömmen återkommer varje natt och Steven blir alltmer hoppfull att allt ska lösa sig för lillebror. Samtidigt upptäcker han att ett stort getingbo håller på att byggas under taket alldeles intill lillebrors sovrum. Föräldrarna lovar att ta bort det, men i all oro och stress över den sjuka bebisen blir inget gjort. Steven vågar inte berätta för sina föräldrar om drömmarna, han är rädd att de ska tycka att han är galen och när ängeln säger att han måste säga ”Ja” om han vill ha deras hjälp så gör han det. När han får veta vad det är han sagt ja till, vill han ha det osagt.
Den här boken är kuslig även i fullt dagsljus. Solen skiner och värmen dallrar över boksidorna och det knyter sig i magen när jag börjar förstå hur det hänger ihop. Jag hoppas verkligen att den ganska oansenliga framsidan ändå kommer att locka några läsare, det är den här boken värd!
Farlig Förmåga

Farlig Förmåga

Farlig förmåga av Jessica Spotswood

Cate och hennes systrar är häxor men det måste hemlighållas
annars riskerar de att förvisas, fängslas eller till och med dödas.

Boken utspelar sig i ett alternativt England på 1800talet.
Samhället styrs med järnhand av Brödraskapet, som är ett religiöst samfund vars
stora hjärtefråga är att utrota alla häxor och som därför predikar kvinnans
underordnande, hennes oklokskap och hennes bräckliga sinne. Där finns även
Systerskapet som mest består av ogifta nunnor, ett alternativ om man inte
hittar en man att gifta sig med innan man fyller 17 år.

Cate och hennes systrar växer upp i en liten by tillsammans
med sin mor, far och tjänstefolk. Modern dör, och som äldsta dottern så lovar Cate
att se efter sina systrar. Fadern är ofta ivägrest pga sitt arbete, och
tjänstefolket förhäxas för att de inte ska se vad som pågår.

Cates hela liv går ut på att uppfostra systrarna Maura och Tess,
dölja och lära dem hantera sina förmågor, samtidigt som dagen för hennes
tillkännagivande närmar sig. När hon fyller sjutton måste hon göra ett
tillkännagivande där hon berättar om hon ska gifta sig eller gå med Systerskapet där hon förväntas tjäna samhället. Friare saknas inte, där
finns Finn, den fattige trädgårdsmästaren och bokhandlarsonen som hon älskar
och så den rike barndomskamraten Paul.

När Cate hittar sin döda mammas dagbok intensiferas plötsligt
systrarnas magiska kunskaper och orsakar sådana förvandlingar av omgivningen
att inte ens systrarnas samlade krafter kan trycka tillbaka förtrollningen. I
dagboken berättas om en profetia som skulle kunna krossa brödraskapet och ge
makten åt systraskapet istället. Profetian förutsäger att det fötts tre flickor
i en familj som alla har olika krafter. Av dem kommer en att ha oanade krafetr och stå som ledare i kampen om makten med brödraskapet. Det passar in på Cate och hennes
systrar!

När hotet om häxanklagelserna ökar försöker alla undvika att använda magi. Därför blir Cate mycket förvånad när hon upptäcker att det finns fler av hennes sort, till och med i deras närmsta bekantskapskrets! I profetian nämns det även att
systrarna är hotade och att någon av dem kommer att göra någon av de andra
illa… För Cate känns det absolut otänkbart, men under pressade förhållanden
kan vad som helst hända. För Cate är det systrarnas väl och ve som står i första rummet, hennes egna behov och önskningar får komma i andra hand.

Boken griper tag redan från början och historien förs framåt
i en rasande fart. Den är spännande och romantisk och rolig på samma gång! ”Farlig
förmåga” är den första i en triologi om systrarna Cahill och del två
heter ”Stjärnmärkt”. Den tar vid direkt där första boken slutar. Den tredje
delen finns ännu så länge bara på engelska och heter ”Sisters fate”.

Dubbla budskap

Dubbla budskap

I veckan har jag läst två böcker som kvalat in under flera olika genrer. Det är kul, tycker jag, men hopplöst när en ska bestämma placering i biblioteket.

Den första är spökdrottningen Ewa Christina Johanssons 20 över 7. Är det en deckare eller är det en spökhistoria? Egentligen? Boken handlar om Ludde, eller Ludvig som han försöker få alla att kalla honom. Ludvigs två kusiner har försvunnit efter att ladan vid familjens hus har brunnit ner till grunden. Kusinerna Mille och Hella bor i en gammal enslig gård ute i skogen tillsammans med sin pappa Carl, och den natten det brann var Carl inte hemma. Det har varit undersökningar på platsen och skallgång i området kring gården, men ingen har hittat några spår efter barnen. Trots att inga kvarlevor upptäckts i den nedbrunna ladan så verkar de flesta överens om att barnen troligtvis brunnit inne och inte kommer tillbaka. Ludvig är däremot helt övertygad om att de fortfarande lever och finns någonstans. Om folk bara ville leta ordentligt! Istället börjar Ludvig undersöka gården och uppe på vinden upptäcker han att någon ristat in 20 över 7 i en murken planka. Och det är nyligen ditristat. Ser det inte lite ut som Milles handstil? Vinden verkar leva sitt egen liv. Det kan plötsligt bli fruktansvärt kallt och flera gånger känner sig Ludvig övervakad av någon eller något där uppe. Ludvig hittar en fickkniv uppe på vinden också. En fickkniv som visar sig ha ett inbyggt USB-minne med en enda bild på. Ludvig anar att det ligger mer bakom branden och kusinernas försvinnande än det elfel som polisen skyller på.

Nästa bok är också en sorts spökhistoria, men med en air av både kärlek och socialrealism över sig. Det är Flickan på tavlan av Rebecka Åhlund. Det är den klassiska miljön – föräldrarna köper ett torp på landet och Ella, som är ensambarn, har inte minsta lust att ägna helgerna åt att sitta där ute i skogen och ruttna. Men huset lever sitt eget liv och det fascinerar, snarare än skrämmer, Ella. Det är klassiska ingredienser som nyköpte hyllor som trillar ner och tavlor som byter plats. Ella får hintar av den gamla kvinnan Asta som bott in huset tidigare, och även grannen Folkas berättar saker om huset som får Ella att förstå att det nog finns något där som vakar över dem. Uppe på hennes rum hänger en tavla av en flicka, och det är något speciellt med henne. Ögonen verkar följa Ella vart hon går i rummet och flickans minspel ändras ständigt. Hemma i stan träffar Ella en nyinflyttad kille som heter Dylan. Han är två år äldre och borde egentligen inte vilja umgås med Ella, men tyr sig ändå till henne både i och utanför skolan. Hemma har han det tufft med en alkoholiserad mamma och hennes pojkvän som bråkar och slåss. Ella dras till Dylan också, men är hon kär, eller gillar hon honom bara lite sådär som en kompis?

Bokkafé på Korsbacka

Bokkafé på Korsbacka

Wordle: UntitledGillar du att läsa och pratat om böcker? Gillar du att fika?

Då måste du komma till Korsbackasskolans bibliotek på Bokkafé måndagen den 8 april, det börjar kl 16 (vi håller kanske på en timme).  Bokkafét är öppet för alla som är mellan 13-15 år.

Skolbibliotekarien Karin och ungdomsbibliotekarien Jens från Löddeköpinge bibliotek bjuder på fika och håller i boksamtalet.


Temat är:  kärlek, spänning och serier !


Alla som deltar får även en bok!