Uppdraget i London – ett spännande äventyr under brinnande världskrig!

Jag är omåttligt förtjust i tidsresor! Tanken kittlar, vilken historisk person skulle jag vilja möta, vilken historisk plats skulle vad vilja besöka när den var “levande” och vilken historisk händelse eller epok skulle jag vilja uppleva? Svaren skiftar, det finns ju så mycket att välja!!!! Om en kan välja…

Omslagsbild på boken med en bok och ett timglas vid sidan

Milton är svårt mobbad i skolan, och har det svårt ekonomiskt hemma. Hans fosterföräldrar behöver ibland arbeta på annan ort en eller två veckor i taget och då får Milton klara sig själv. Han håller skenet uppe för att de inte ska få dåligt samvete, men ibland tänker han att de skulle haft det bättre utan honom. De tog hand om honom för att lösa en akut kris när ingen annan kunde ta hand om honom när hans föräldrar försvann, och sedan blev han kvar. Då var han bara 6 månader. Han funderar ofta på sina biologiska föräldrar och varför de övergav honom. det enda minnet av föräldrarna är ett halsband med en berlock, där en örn är ingraverad.

“Måste jag verkligen  vara med Milton?” undrar en av klasskamraterna när det är dags för grupparbete. Iona och Milton ska göra ett arbete om Kanada, och då behöver de hjälp av bibliotekarien mr T. Rektorn gillar inte bibliotekarien så hon har flyttat ner biblioteket i källaren, men det är en av Miltons favoritplatser på skolan i alla fall. När de kommer ner i biblioteket är mr T inte där, och i sökandet av en bok om Kanada så hittar de en annan bok som ser spännande ut på mr T’s skrivbord. Den handlar om andra världskriget, en helt ny bok! Milton blir väldigt nyfiken, ännu mer nyfiken när han ser en lapp på den där det står “”Rör ej!”

En vindpust bläddrar upp en sida och Milton hajar till.

“De allierades misslyckade landstigning i södra Italien. Nazisternas seger mot Sovjetunionen. Kalla kriget inställt!”

Han ska bara bläddra till nästa sida när ett ljussken flödar ur boken och han upplever en konstig känsla i kroppen. I nästa ögonblick upptäcker han och Iona att de är i London…1943.

Som tur är har de fått boken med sig, och kan kommunicera med mr T, som tack och lov dyker upp inuti boken. Det visar sig att en av andra världskrigets mest avgörande operationer håller på att raderas ur historien och nu är det upp till Milton och Iona att se till att operationen genomförs som planerat. Tur att Milton kan sin historia!

Boken baseras på en verklig händelse under andra världskriget och några av personerna som figurerar i boken har funnit på riktigt. Boken avslutas med lite fakta om händelsen, och personerna. Det finns redan titlar på två uppföljare, “Gömstället i Amsterdam” och “Flykten från Budapest”, som jag ser fram emot att läsa! Författaren Hanna Blixt har även skrivit “Äventyren i sagofallen”. “Historieväktarna” skriver hon tillsammans med sin man Jakob Blixt, som är historielärare. De har även gjort en handledning till boken. Den hittar du här Lärarhandledning “Uppdraget i London”